Czy wiesz, jak czytanie wpływa na Twój umysł?

Czy wiesz, jak czytanie wpływa na Twój umysł?
Dużo piszemy o tym, że należy czytać dzieciom, o tym jak czytanie rozwija naszych milusińskich, jakie wartości możemy dzięki lekturze zaszczepić małym czytelnikom.
Z okazji Dnia Matki chciałabym jednak zwrócić uwagę na wpływ lektury na osoby dorosłe. Wiem, czasy teraz takie, że kiedy po pracy wypełnimy wszystkie obowiązki domowe, dopilnujemy, by dzieci odrobiły lekcje i jeszcze się z nimi pobawimy i im poczytamy to czasu na czytanie dla siebie i dla własnej przyjemności często już nie ma…
A tymczasem czytanie książek ma ogromny wpływ na nasze zdrowie:

1.    Zgodnie z badaniami naukowców z University of Sussex, czytanie redukuje poziom stresu nawet o 68 procent. W porównaniu z innymi metodami relaksacyjnymi jak słuchanie muzyki, spacerowanie itp. czytanie okazało się najbardziej efektywną metodą radzenia sobie ze stresem!

2.    Czytanie przed snem ułatwia również zasypianie (no, chyba że czytacie pełen grozy horror lub pełen napięcia thriller…), bowiem uspokaja nas i wycisza po trudach dnia. Uwaga: nie dotyczy to czytania z czytników czy na tablecie. Światło ekranu ma wręcz odwrotny skutek i jeszcze długo po odłożeniu elektronicznych gadżetów nie będziemy mogli zasnąć.

3.    Uważa się też, że czytanie książek ma też wpływ terapeutyczny. Poznając perypetie  bohaterów literackich, utożsamiając się z nimi, przechodząc z nimi przez różne momenty życia - mamy możliwość przyjrzenia się własnym konfliktom z przeszłości, zobaczenia jaki rodzaj reakcji na konkretne sytuacje jest dobry, czy efektywny, a jaki prowadzi do niechybnej zguby… Książki czasami w sposób podświadomy podsuwają nam rozwiązania problemów z jakimi od dawna się borykamy. Cóż książka też jest niewątpliwie tańsza niż sesja psychoterapii, ale pamiętajmy, że nie na wszystko literatura pomoże i czasami wizyta u psychoterapeuty jest niezbędna.

4.    Dzięki lekturze łatwiej rozumiemy innych i ich emocje, poznajemy różne punkty widzenia i w pewnym stopniu potrafimy przewidywać cudze zachowania, co pozwala nam lepiej odnaleźć się w społeczeństwie i sprawniej nawiązywać relacje. Co znów pośrednio wpływa na zmniejszenie poziomu stresu związanego z adaptacją do nowych miejsc i środowisk.

5.    Czytanie usprawnia nasz mózg. Literatura dostarcza nam zasób nowych słów, rozwija wyobraźnię i co bardzo ważne - gdy wkraczamy w wiek średni - poprawia pamięć. Dzieje się tak dlatego, że czytanie zmusza nasz umysł do uważności, skupienia i zapamiętywania szczegółów (dotyczących zarówno treści lektury, ale i na przykład gdzie skończyliśmy czytać, na jakiej stronie itp. – stąd znów przewaga książek tradycyjnych nad czytnikami). W mózgu zachodzi integracja nowych wiadomości z tymi, które już wcześniej przyswoiliśmy. Kiedy czytamy na przykład powieść historyczną to nie tylko zapamiętujemy perypetie głównego bohatera, ale również aktywizujemy (a więc przypominamy sobie i tym samym wzmacniamy połączenia neuronalne) naszą dotychczasową wiedzę o danym okresie historycznym. W ten sposób przyswajanie nowych informacji pozwala nam utrwalać dotychczasową wiedzę.

6.    Czytanie powoduje powstawanie nowych ścieżek neuronowych. A połączenia nerwowe wzmacniają się za każdym razem, kiedy się je aktywuje. Zespół badaczy z Uniwersytetu Stanforda przeprowadził bardzo ciekawe badania (2012). Używając  tzw. funkcjonalnego rezonansu magnetycznego naukowcy obserwowali aktywność mózgów osób zajętych czytaniem. Odkryto, że  lektura ciekawych historii (powieści, opowiadań) aktywizuje te rejony mózgu, które byłyby gdybyśmy sami przeżywali przygody bohatera czy bohaterki książki. Co ciekawe kolejne badania wykryły, że choć badani zaprzestali już czytania, po dwunastu godzinach ich mózgi w dalszym ciągu przetwarzały przeczytaną historię. Aktywna była przy tym również kora ruchowa odpowiadająca m.in. za doznania dotykowe. Badacze stwierdzili, że ten stan pobudzenia może utrzymywać się nawet 5 dni po zakończeniu książki. A utrzymuje się tym dłużej, im bardziej wciągająca i oddziałująca na nas była historia opisana w książce. To świetny dowód na to jak bardzo czytanie stymuluje nasz mózg!

7.    Badania wykazały, że czytanie (lub inna forma angażowania umysłu) może obniżyć ryzyko rozwoju demencji. Jeśli czytasz co najmniej godzinę dziennie to bronisz się przed zapadnięciem na chorobę Alzheimera. Zespół badawczy pod kierownictwem dr Roberta Freidlanda wykazał, że ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera jest 2,5 razy mniejsze u tych osób, które regularnie czytają. Choć naukowcy do tej pory spierają się o genezę tej choroby, to są dość zgodni, że oprócz czynników genetycznych  choroba Alzheimer związana jest ze stylem życia i wpływem środowiska.

Jak widać czytanie książek wywiera ogromny nacisk na stan naszego umysłu. Drogie mamy czytajmy więc i pokazujmy naszym dzieciom, że warto to robić. Zachęcajmy do czytania, podsuwajmy dzieciakom książki, zabierajmy do bibliotek i księgarni, na spotkania literackie, pomagajmy utrzymać grube tomy w małych łapkach, wyjaśniajmy co trudniejsze słowa, a same się zdziwimy efektami. Zarówno u siebie jak i u potomstwa

Żródła:
https://www.bustle.com/articles/194864-8-ways-reading-can-boost-your-mental-health
Bauer J., „Empatia. Co potrafią lustrzane neurony?”, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015.

Goldman C. „This is your brain on Jane Austen, and Stanford researchers are taking”, Stanford News, 2012, na podstawie: http://www.openculture.com/2015/07/this-is-your-brain-on-jane-austen-the-neuroscience-of-reading-great-literature.html
Kossut M., „Neuroplastyczność” w: T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (red.), „Mózg a zachowanie”, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Leave a Reply

* Name:
* E-mail: (Not Published)
   Website: (Site url withhttp://)
* Comment:
Type Code